top of page

Helse Midt-Norge: Risiko for korrupsjon og misligheter også i innovative anskaffelser


Det er også risiko for korrupsjon og misligheter knyttet til innovative

anskaffelser, fastslås det i dokumentasjonen som ligger til grunn for Helse Midt-Norges nylig vedtatte antikorrupsjonsprogram. Derfor er det bl.a. viktig i innovasjonsprosjekter å skille mellom deltakelse i innovasjonsfasen og i det etterfølgende anskaffelsesprosjektet. Bevissthet om hva som er åpen og lukket informasjon i deling med leverandører er sentralt, og fokus på når i en prosess anskaffelsesregelverket kobles inn, heter det.

Det er styret i Helse Midt-Norge som i sitt styremøte nettopp vedtok et antikorrupsjonsprogram, som skal gjelde for hele foretaksgruppen. Målet er å forebygge korrupsjon og misligheter og sikre at felles retningslinjer etterleves. Programmet omfatter ikke bare den strafferettslige definisjonen av korrupsjon, men også misligheter og brudd på etiske retningslinjer. Sentrale elementer i programmet er derfor skriftlige rutiner og retningslinjer, blant annet knyttet til anskaffelser og samarbeid med leverandører. Gode varslingsrutiner er nødvendig i et antikorrupsjonsprogram, samt gjennomføring av jevnlige risikoanalyser, heter det.

Innkjøpsområdet er kjennetegnet av store beløp, komplekse prosesser og mange aktører i forbindelse med beslutning, anskaffelse, forvaltning og bruk. Når det gjelder innkjøp i helsesektoren håndteres riktignok de fleste anskaffelsesprosessene av Sykehusinnkjøp HF. Det betyr at det er dette helseforetaket som gjennomfører anbudsprosessene og forvalter avtaler i etterkant. Imidlertid håndterer også helseforetakene i Helse Midt-Norge en del innkjøp direkte. Dermed er det risiko for korrupsjon og misligheter i innkjøpsprosesser der også.

Konkrete risiko-områder

- Konkrete risikoer er knyttet til blant annet innkjøp utenom rammeavtaler og

ulovlige direkteanskaffelser, der leverandør velges ut fra kjennskap og vennskap,

oppdrag som gis i bytte mot smøring og gjentjenester, heter det i styredokumentene. Det kan også være snakk om anskaffelser/deler av anskaffelser til privat bruk. Risikoen er høyest i forbindelse med bygge- og vedlikeholdsprosjekter, legemidler, medisinsk-teknisk utstyr og IKT, og det kan her være snakk om både ulovlig samarbeid med

leverandører, tilpasning av kravspesifikasjoner og direkte underslag og tyveri.

Spesialisthelsetjenesten har tradisjonelt hatt tett kontakt med leverandører i

legemiddelindustrien og øvrig leverandørindustri. Kontakten mellom ansatte i

helseforetakene og industrien er i dag regulert i avtaler, men det er fortsatt på

mange områder relativt tett direkte kontakt mellom operasjonelle

innkjøpere/klinikere og leverandør. På grunn av et komplisert regelverk er det her

en risiko for at innkjøpere blir påvirket til å kjøpe og bruke enkelte leverandørers

utstyr, for eksempel gjennom at disse tilbyr kurs og andre faglige fordeler i bytte, ifølge utredningen bak antikorrupsjonsprogrammet i Helse Midt-Norge.

Korrupsjon og innovative anskaffelser

- Vi ser også at det er risiko for korrupsjon og misligheter knyttet til innovative

anskaffelser, fremholdes det i styredokumentene. Mange aktører og mangelfulle prosessbeskrivelser for å sikre ivaretakelse av formelle krav, samt at Helse Midt-Norge mangler føringer i forhold til samarbeidsavtaler med eksterne aktører på innovasjonsområdet, bidrar til denne risikoen. Et eksempel kan være utprøving av produkter i avdeling etter avtale med leverandør i bytte mot penger i avdelingens kurspott, noe som er uheldig i en konkurransesituasjon.

I innovasjonsprosjekter er det viktig å skille mellom deltakelse i innovasjonsfasen

og i det etterfølgende anskaffelsesprosjektet. Bevissthet om hva som er åpen og

lukket informasjon i deling med leverandører er sentralt, og fokus på når i en

prosess anskaffelsesregelverket kobles inn.


 
 
  • Oppdateringskurs for tidligere kursdeltakere
    Oppdateringskurs for tidligere kursdeltakere
    26. mai 2025, 10:00 – 11:00
    Digitalt
    Hold deg faglig oppdatert – på kun én time Har du deltatt på våre kurs i offentlige anskaffelser? Da kan du bli med på våre digitale oppdateringskurs, der vi gjennomgår nye avgjørelser fra KOFA og domstolene og ser på hva de betyr i praksis.
  • Evalueringsmodeller og poengsystemer
    Evalueringsmodeller og poengsystemer
    tir. 03. juni
    03. juni 2025, 10:00 – 15:20
    Oslo og digitalt, Oslo
    Vil du lære hvordan du effektivt kan evaluere tilbud og sikre de beste avtalene for din virksomhet? Delta på vårt kurs om evalueringsmodeller, og få praktiske verktøy og innsikt som hjelper deg å navigere i komplekse anskaffelser. Perfekt for deg som ønsker å forbedre dine evalueringer
  • GDPR og forretningshemmeligheter i offentlige anskaffelser
    GDPR og forretningshemmeligheter i offentlige anskaffelser
    12. juni 2025, 10:00 – 15:20
    Webinar
    Hvordan håndterer du innsyn, sladding og taushetsplikt – uten å trå feil? Dette kurset gir deg oversikt over regelverket og praktiske råd for å vurdere hva som kan unntas offentlighet, hvordan du behandler personopplysninger korrekt, og hvordan du dokumenterer vurderingene dine.
  • Basiskurs
    Basiskurs
    tir. 17. juni
    Digital undervisning
    17. juni 2025, 10:00 – 15:20
    Digital undervisning
    Lær hvordan du unngår vanlige fallgruver, optimaliserer prosessene dine, og sikrer at du alltid er i tråd med gjeldende lovverk. Kurset er designet for både nybegynnere og erfarne aktører, og gir deg verktøyene du trenger for å lykkes.
  • Rammeavtaler - leverandørkurs
    Rammeavtaler - leverandørkurs
    tor. 28. aug.
    28. aug. 2025, 12:00 – 15:00
    Webinar
    Er du leverandør til det offentlige – eller vurderer du å bli det? Da bør du forstå hvordan rammeavtaler fungerer. Dette kurset gir deg innsikten du trenger for å vinne rammeavtaler – og få bestillinger!
  • Basiskurs
    Basiskurs
    tir. 02. sep.
    Oslo eller Digitalt
    02. sep. 2025, 10:00 – 15:20
    Oslo eller Digitalt, Oslo, Norge
    Lær hvordan du unngår vanlige fallgruver, optimaliserer prosessene dine, og sikrer at du alltid er i tråd med gjeldende lovverk. Kurset er designet for både nybegynnere og erfarne aktører, og gir deg verktøyene du trenger for å lykkes.
  • Bygg- og anleggsanskaffelser
    Bygg- og anleggsanskaffelser
    tir. 16. sep.
    Oslo eller digitalt
    16. sep. 2025, 10:00 – 14:20
    Oslo eller digitalt, Oslo, Norge
    Navigerer du gjennom jungelen av spesialregler for bygg- og anleggsanskaffelser, med kontraktskjedebegrensninger, arbeidsrettslige krav og grensedragninger mellom eiendomskjøp og entreprisekontrakter?
  • Miljø- og bærekraft ved offentlige anskaffelser
    Miljø- og bærekraft ved offentlige anskaffelser
    tir. 30. sep.
    30. sep. 2025, 10:00 – 15:20
    Oslo eller digitalt, Oslo, Norge
  • Kontraktsendringer i usikre tider
    Kontraktsendringer i usikre tider
    tir. 30. sep.
    30. sep. 2025, 12:00 – 15:00
    Oslo og digitalt, Oslo, Norge
  • Konkurransegrunnlag som fungerer
    Konkurransegrunnlag som fungerer
    man. 27. okt.
    Oslo eller digitalt
    27. okt. 2025, 10:00 – 15:20
    Oslo eller digitalt
    Kvalifikasjonskrav, kravspesifikasjon og tildelingskriterier i praksis
  • Evalueringsmodeller og poengsystemer
    Evalueringsmodeller og poengsystemer
    tir. 11. nov.
    11. nov. 2025, 10:00 – 15:20
    Oslo og digitalt, Oslo
    Vil du lære hvordan du effektivt kan evaluere tilbud og sikre de beste avtalene for din virksomhet? Delta på vårt kurs om evalueringsmodeller, og få praktiske verktøy og innsikt som hjelper deg å navigere i komplekse anskaffelser. Perfekt for deg som ønsker å forbedre dine evalueringer
  • Rammeavtaler
    Rammeavtaler
    tor. 20. nov.
    Oslo og digitalt
    20. nov. 2025, 11:00 – 16:20
    Oslo og digitalt, Oslo, Norge
    Bli ekspert på rammeavtaler og opsjoner ved offentlige anskaffelser med vårt målrettede kurs. Oppdag hvordan du effektivt kan forhandle og administrere kontrakter. Registrer deg i dag og ta kontroll over dine offentlige prosjekter! Det er også mulig å delta på kurset online.
  • Anbudskonkurranser
    Anbudskonkurranser
    tor. 27. nov.
    webinar
    27. nov. 2025, 12:30 – 15:00
    webinar
    Kurset fokuserer på forhandlingsforbudet og avvisning av tilbud som avviker fra kravspesifikasjonen.
  • Basiskurs
    Basiskurs
    tir. 02. des.
    Oslo eller Digitalt
    02. des. 2025, 10:00 – 15:20
    Oslo eller Digitalt, Oslo, Norge
    Lær hvordan du unngår vanlige fallgruver, optimaliserer prosessene dine, og sikrer at du alltid er i tråd med gjeldende lovverk. Kurset er designet for både nybegynnere og erfarne aktører, og gir deg verktøyene du trenger for å lykkes.
  • Hvordan vinne anbud – et praktisk kurs for leverandører
    Hvordan vinne anbud – et praktisk kurs for leverandører
    09. des. 2025, 12:00 – 15:00
    Webinar
    Vil du vinne flere offentlige anbud? Lær hvordan du forstår kravene, scorer høyt på kvalitet – og unngår de vanligste tabbene. Vi viser deg hvordan du priser taktisk, samarbeider lovlig og leverer tilbud som faktisk vinner. Et praktisk kurs for leverandører som vil ha resultater, ikke bare erfaring.
Anbudskonkurranser
Anbudskonkurranser
When
29. apr. 2025, 12:30 – 15:00
Where
webinar
bottom of page