Droppe 30% miljøvekting? Da må du bevise at alternativet er bedre
- Robert Myhre
- Jun 26
- 3 min read

Klagenemnda for offentlige anskaffelser, sak 2025/0666
Sakssammendrag
Hafslund Celsio gjennomførte anbudskonkurranse for industrirengjøring og sugebiltjenester til 192 millioner kroner uten å vekte miljø 30% som tildelingskriterium. I stedet stilte de åtte miljøkrav i kravspesifikasjonen, herunder krav om gradvis overgang til miljøvennlige kjøretøy og miljøsertifisering. Norva24 Øst AS påklaget og hevdet at begrunnelsen for å fravike hovedregelen om 30% miljøvekting var utilstrekkelig.
Hafslund Celsio begrunnet fraviket med at "kravstillingen ga bedre klima- og miljøeffekt enn å vekte miljø 30% som tildelingskriterium", men ga ingen konkret forklaring på hvorfor kravene skulle være mer effektive enn tradisjonell vekting.
Regelverket gjelder både forsynings- og klassisk sektor
Forsyningsforskriften § 7-9 og anskaffelsesforskriften § 7-9 har identisk ordlyd og ble vedtatt samtidig. Klagenemnda bekrefter at avgjørelser om forsyningsforskriften også er direkte relevante for tolkningen av anskaffelsesforskriften. Denne avgjørelsen gjelder derfor like mye for klassiske offentlige anskaffelser som for forsyningssektoren.
Hovedproblemstilling
Hvilke krav stilles til begrunnelse når oppdragsgivere fraviker hovedregelen om 30% vekting av miljøhensyn ved å stille miljøkrav i kravspesifikasjonen i stedet?
Juridisk utgangspunkt
Forsyningsforskriften § 7-9 (2) krever at oppdragsgivere "skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 prosent". Unntaksbestemmelsen i § 7-9 (4) tillater at tildelingskriteriet erstattes med miljøkrav i kravspesifikasjonen, men kun "dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene."
Klagenemndas juridiske vurdering
Begrunnelsesplikten
Klagenemnda slo fast at begrunnelsen må "sannsynliggjøre hvorfor unntaket er anvendelig" i samsvar med kravet til etterprøvbarhet. Hafslund Celsios begrunnelse inneholdt kun en kort generell tekst og åtte kulepunkter med krav, men forklarte ikke hvorfor disse kravene skulle gi bedre miljøeffekt enn 30% vekting av miljø som tildelingskriterium.
Kravet om "klart bedre effekt"
Ordlyden "klart" tilsier at krav i kravspesifikasjonen må gi en objektivt bedre effekt på klima og miljø. Det er tilstrekkelig at effekten er marginalt bedre, men oppdragsgiver må ha "tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag" og må kartlegge anskaffelsens klimaavtrykk og miljøbelastninger.
Delt nemnd om materiell vurdering
Flertallet (nemndsleder Wiik og nemndsmedlem Torkelsen) fant at miljøkravene faktisk ga bedre effekt. De vektla at kravene sikret garantert reduksjon av miljøbelastning gjennom gradvis økning av miljøvennlige kjøretøy, fra 30% elektriske tjenestebiler ved kontraktsstart til 100% etter to år, og lignende krav for sugebiler.
Mindretallet (nemndsmedlem Nyhus) mente Hafslund Celsio ikke hadde sannsynliggjort at kravene ga klart bedre effekt. Det manglet en konkret sammenlignende vurdering av hva som kunne oppnås ved 30% miljøvekting sammenlignet med kravspesifikasjonen.
Avlysningsplikt
Klagenemnda fant at begrunnelsesplikten var brutt, men at feilen ikke utløste avlysningsplikt. Siden konkurransen ble gjennomført med kun to prekvalifiserte leverandører som allerede var involvert i markedsundersøkelser, hadde den manglende begrunnelsen ikke påvirket deltakerinteressen eller konkurranseresultatet.
Rettslige konsekvenser og anbefalinger
Skjerpet begrunnelseskrav
Avgjørelsen klargjør at oppdragsgivere ikke kan nøye seg med generelle påstander om at miljøkrav gir bedre effekt. Begrunnelsen må konkret forklare hvorfor de spesifikke kravene vil ha bedre miljøeffekt enn 30% vekting av miljøhensyn som tildelingskriterium.
Sammenlignende analyse kreves
Begrunnelsen må inneholde en konkret vurdering som sammenligner miljøeffekten av kravspesifikasjonen med effekten av tradisjonell miljøvekting. Det er ikke tilstrekkelig å dokumentere de positive effektene av miljøkravene isolert sett.
Kunnskapsgrunnlag og markedsundersøkelser
Oppdragsgivere må sikre tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag gjennom markedsundersøkelser eller dialog med leverandører. Dette må dokumenteres for å underbygge beslutningen om å fravike hovedregelen.
Dokumentasjon i anskaffelsesdokumentene
Begrunnelsen må fremgå av anskaffelsesdokumentene selv, og kan ikke kompenseres gjennom muntlige forklaringer på tilbudskonferanser eller i etterkant av konkurransen.
Praktiske råd for fremtidige anskaffelser
Gjennomfør grundige markedsundersøkelser før beslutning om bruk av unntaksbestemmelsen
Dokumenter konkret hvorfor miljøkrav vil gi bedre effekt enn miljøvekting
Sammenlign eksplisitt miljøeffekten av de to tilnærmingene
Sørg for at begrunnelsen fremgår tydelig av konkurransegrunnlaget
Begrenset risiko for avlysning
Selv om begrunnelsesplikten brytes, vil ikke dette nødvendigvis føre til avlysning. Feilen må kunne ha påvirket deltakerinteressen eller konkurranseresultatet for at avlysningsplikt skal inntreffe.
Konklusjon
Avgjørelsen setter en klarere standard for når og hvordan forsyningsforetak kan fravike hovedregelen om 30% miljøvekting. Samtidig viser den at selv betydelige brudd på begrunnelsesplikten ikke automatisk fører til avlysning når feilen ikke har påvirket konkurransen materielt. Dette understreker viktigheten av grundig forberedelse og dokumentasjon, men gir også en viss trygghet for at mindre formfeil ikke ødelegger hele anskaffelsesprosessen.