Farvel til enkle sorteringsregler: Kvalifikasjonskrav må begrunnes saklig og konkret
- Robert Myhre
- Jun 16
- 3 min read

KOFA slår fast: Kvalifikasjonskrav kan ikke kategorisk ekskludere barneskoler og boligbygg
Klagenemnda for offentlige anskaffelser har i sak 2025/0109 konkludert med at Buskerud fylkeskommune oppstilte et ulovlig konkurransebegrensende kvalifikasjonskrav som kategorisk ekskluderte visse bygningstyper fra å kunne dokumentere "relevant kompleksitet."
Avgjørelsen klargjør at kategoriske skiller basert på bygningens formål vanskelig kan begrunnes saklig.
SAKSFORHOLDET
Konkurranseoppsett
Buskerud fylkeskommune lyste ut parallelle rammeavtaler for general- og totalentreprenør for bygningsmessige og tekniske arbeider med estimert verdi 500 millioner kroner.
Kvalifikasjonskrav om teknisk og faglig kompetanse:
Minimum to prosjekter i løpet av fem år
Entreprisekostnad minimum 20 MNOK per prosjekt
Gjennomført som total- eller generalentreprise
Prosjektene må ha "relevant kompleksitet"
Det kontroversielle kravet
Konkurransegrunnlaget definerte kategorisk hvilke bygningstyper som hadde/ikke hadde "relevant kompleksitet":
Godkjente typer: Videregående skoler, ungdomsskoler, bibliotek, kulturbygg, store idrettsanlegg, helsebygg
Ekskluderte typer: Boligbygg, barneskoler, barnehager, standard idrettshaller, små omsorgsboliger, enkle næringsbygg
Alle referanseprosjekt måtte "selvstendig inneha alle de nevnte egenskapene."
Forskjellsbehandling i praksis
Klima og Bygg AS ble avvist fordi deres referanseprosjekter gjaldt barneskoler - til tross for at prosjektene inneholdt komplekse tekniske løsninger, spesialrom og betydelig entrepriseverdi.
Mesterbygg Ringerike AS ble godkjent med referanseprosjekt "Nes Oppvekstsenter" - som faktisk omfattet barnehage, barneskole OG ungdomsskole, men fikk uttelling for hele prosjektet fordi ungdomsskoledelen var inkludert.
KOFAS JURIDISKE VURDERING
Kvalifikasjonskravets klarhet
KOFA fant at kvalifikasjonskravet var tilstrekkelig klart. Ordlyden la opp til "en teknisk enkel regel hvor eksemplene automatisk oppfyller, eller ikke oppfyller, kravet om relevans."
De generelle retningslinjene for relevanskravet var kun aktuelle for bygningstyper som ikke var forhåndsdefinert.
Ulovlig konkurransebegrensende
KOFA konkluderte med at kvalifikasjonskravet var ulovlig konkurransebegrensende basert på følgende vurdering:
"Et slikt kategorisk skille er konkurransebegrensende. Et slikt konkurransebegrensende krav må dermed begrunnes på en saklig og objektiv måte."
Manglende saklig begrunnelse:
Innklagede ga kun generelle henvisninger til "gjentakende rom"
Partene var enige om at barneskoler kan være av relevant kompleksitet
"Bygg med samme formål kan være av svært ulik kompleksitet"
Kategorisk skille etter formål kan "vanskelig begrunnes"
Avlysningsplikt
KOFA fant at innklagede hadde plikt til å avlyse konkurransen fordi:
Det ulovlige kvalifikasjonskravet kunne ha påvirket hvem som deltok
Feilen kunne ikke rettes på annen måte enn ved avlysning
Kvalifikasjonskrav er avgjørende for leverandørers interesse for å delta
JURIDISK ANALYSE
Kjerneproblemet med kategoriske utelukkelser
Avgjørelsen viser farene ved å lage kategoriske skiller basert på bygningsformål fremfor faktisk kompleksitet. To identiske prosjekter kan få helt forskjellig behandling basert på bygningens offisielle kategorisering.
Eksempel fra saken:
Komplekst barneskoleprosjekt: Avvist automatisk
Oppvekstsenter med barneskoledel: Godkjent fordi ungdomsskole var inkludert
Proporsjonalitetsprinsippet
Kvalifikasjonskrav må stå i forhold til kontraktens krav (forskriften §§ 16-1 og 16-5). Kategoriske utelukkelser bryter dette ved å:
Ekskludere relevant erfaring basert på formål fremfor kompleksitet
Skape kunstige barrierer uten saklig grunnlag
Redusere konkurransen uten tilsvarende gevinst for oppdragsgiver
Likebehandlingsproblematikk
Saken illustrerer hvordan kategoriske regler kan føre til ulik behandling av sammenlignbare situasjoner - et brudd på likebehandlingsprinsippet i anskaffelsesloven § 4.
KONSEKVENSER FOR INNKJØPSPRAKSIS
For oppdragsgivere
Slutt på kategoriske skiller: Kan ikke lenger automatisk ekskludere bygningstyper basert på formål alene.
Konkret vurdering påkrevd: Må vurdere faktisk kompleksitet fremfor å støtte seg på forhåndsdefinerte kategorier.
Økt begrunnelsesplikt: Strengere krav til saklig og objektiv begrunnelse av kompleksitetskrav.
For leverandører
Bredere adgang: Relevant erfaring kan ikke avvises basert på bygningens formelle kategorisering.
Dokumentasjonsfokus: Viktigere å dokumentere faktisk kompleksitet enn bygningens formål.
Økt forutsigbarhet: Mindre risiko for vilkårlige ekskluderinger basert på kategoriske regler.
PRAKTISKE RÅDER
Utforming av kvalifikasjonskrav
Fokuser på faktisk kompleksitet fremfor bygningsformål
Beskriv konkrete krav til teknisk vanskelighetsgrad
Unngå kategoriske ekskluderinger av hele bygningstyper
Dokumenter saklige grunner for alle kompleksitetskrav
Vurdering av referanseprosjekter
Helhetsvurdering av prosjektets totale kompleksitet
Tekniske utfordringer viktigere enn bygningens formål
Konsistent anvendelse av vurderingskriterier
Likebehandling av sammenlignbare situasjoner