Integrert konkurranse - slik kan du velge partner og tildele kontrakt i samme prosedyre
- Robert Myhre
- Apr 27
- 2 min read

EU-domstolen har nylig avsagt en betydningsfull dom (sak C-332/20) som berører viktige spørsmål for kommuner og andre offentlige myndigheter som ønsker å etablere halvoffentlige selskaper for tjenesteyting.
Integrert konkurranse for etablering av offentlig-private selskaper
Integrert prosedyre er lovlig
Dommen bekrefter at offentlige myndigheter kan benytte en såkalt "integrert prosedyre" - en samlet konkurranse hvor man:
Velger ut en privat partner til et halvoffentlig selskap, og samtidig
Tildeler selskapet en kontrakt for å utføre offentlige tjenester
Dette er en viktig avklaring ettersom rene halvoffentlige selskaper (med privat medeierskap) ikke kan få tildelt kontrakter direkte i egenregi. Gjennom den integrerte prosedyren sikrer man at både partnerskapet og tjenestekontrakten konkurranseutsettes i samsvar med EU-rettens krav.
Domstolen presiserer at for at en slik prosedyre skal være lovlig, må kriteriene for valg av partner ikke bare handle om kapitalinnskudd, men også om teknisk kapasitet og tilbudets egenskaper. Den private partneren skal være en reell "driftspartner" som bidrar med nødvendig kompetanse.
Avvisning av tilbydere med indirekte offentlig eierskap
Dommens andre hovedpoeng gjelder et spesifikt spørsmål: Kan en offentlig myndighet avvise en tilbyder fordi myndigheten allerede eier deler av tilbyderen?
Sakens bakgrunn
Byen Rom ville etablere et halvoffentlig selskap for leveranse av støttetjenester til skolene, med 51% offentlig eierskap og 49% privat eierskap. En av tilbyderne var delvis eid av et selskap som i sin tur var heleid av byen Rom. Hvis denne tilbyderen ble valgt, ville byen Rom i realiteten kontrollere 73,5% av det nye selskapet, ikke bare 51% som planlagt.
Domstolens avgjørelse
EU-domstolen ga byen Rom medhold i at:
En offentlig myndighet kan avvise en tilbyder hvis valg av denne tilbyderen ville føre til at myndighetens maksimale eierandel i det planlagte selskapet overskrides på grunn av indirekte eierskap.
Dette er særlig legitimt når en slik overskridelse ville øke den økonomiske risikoen for den offentlige myndigheten.
En slik avvisning ville bare være uforholdsmessig hvis det var utelukket at den offentlige myndigheten kunne bli utsatt for noen form for ytterligere økonomisk risiko - noe som i praksis er svært vanskelig å bevise.
For at en slik avvisning skal være lovlig, må det imidlertid fremgå klart og presist av konkurransegrunnlaget at indirekte eierskap vil bli vurdert.
Praktiske konsekvenser
Dommen gir offentlige myndigheter følgende praktiske veiledning:
Integrert prosedyre er en gyldig fremgangsmåte: Offentlige myndigheter kan gjennomføre en samlet konkurranse for både valg av partner og tildeling av kontrakt til et halvoffentlig selskap.
Indirekte eierskap kan vurderes: Myndigheter kan ta hensyn til sitt indirekte eierskap i potensielle private partnere.
Tydelig konkurransegrunnlag er nødvendig: Hvis indirekte eierskap skal vurderes, må dette fremgå klart av konkurransegrunnlaget.
Kvalitative kriterier er påkrevd: Valg av partner må ikke bare baseres på kapitalinnskudd, men også på teknisk kompetanse og tilbudets kvaliteter.
Begrensning av økonomisk risiko er legitimt: Offentlige myndigheter kan legitimt ønske å begrense sin økonomiske risiko gjennom fastlagte eierstrukturer.
Praktiske råd
For offentlige myndigheter som vurderer å etablere halvoffentlige selskaper anbefaler vi:
Kartlegg på forhånd alle direkte og indirekte eierskapsinteresser i potensielle tilbydere.
Presiser i konkurransegrunnlaget hvordan indirekte eierskap vil bli vurdert i konkurransen.
Sikre at kriteriene for valg av partner omfatter både finansiell kapasitet og teknisk kompetanse.
Vurder nøye hvordan eierfordelingen i det planlagte selskapet påvirker økonomisk risiko.
Denne dommen gir verdifull veiledning for offentlige myndigheter som ønsker å inngå partnerskap med private aktører, og understreker viktigheten av transparente prosesser og tydelige konkurransegrunnlag.