I sak 2024/296 har KOFA klargjort at det ikke kan benyttes ikke-bindende prisoverslag som tildelingskriterier. Bare bindende priser skal inngå i evalueringen.
Bakgrunn
Trondheim kommune kunngjorde i november 2023 en åpen anbudskonkurranse for anskaffelse av rådgivningstjenester knyttet til oppgradering av 20 holdeplasser. Tildelingen av kontrakten skulle baseres på tre hovedkriterier:
Pris (40%)
Kompetanse (30%)
Oppdragsforståelse (30%)
Problemstilling
Priskriteriet i denne konkurransen var knyttet til et honorarbudsjett som ikke var kontraktsmessig bindende. Dette medførte at Trondheim kommune ikke kunne være sikker på at leverandøren med lavest reelle kostnader ble valgt.
KOFA's vurdering
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) har vurdert priskriteriet som ulovlig, da honorarbudsjettet i sin utforming ikke var egnet til å avgjøre hvilket tilbud som var mest økonomisk fordelaktig. KOFA viste til anskaffelsesforskriften § 18-1 (4), som krever at tildelingskriterier må ha tilstrekkelig tilknytning til leveransen for å være gyldige.
Konsekvenser for Trondheim kommune
KOFA påpekte at den ulovlige utformingen av priskriteriet kunne ha påvirket utfallet av konkurransen. Det ble imidlertid ikke uttalt at konkurransen måtte avlyses, ettersom feilen i prinsippet kunne rettes opp. Trondheim kommune kunne dermed velge å justere konkurransegrunnlaget og kontraktsbetingelsene, eller endre selve evalueringen av pris for å bringe prosessen i tråd med regelverket.
Lærdom fra saken
Denne avgjørelsen fremhever viktigheten av å benytte tildelingskriterier som er juridisk forpliktende og tett knyttet til oppdragsgiverens faktiske betalingsforpliktelser. Offentlige oppdragsgivere må sørge for at priskriteriene de setter, gir en rettferdig sammenligning av tilbudene og reflekterer hva de faktisk skal betale.
For tilbydere understreker saken at de kan stille spørsmål ved priskriterier som ikke er tilstrekkelig tilknyttet leveransen.
Comments