top of page

Lavere vekting enn 30 % av miljø må begrunnes i konkurransegrunnlaget




Innledning

I sak 2024/639 har Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vurdert hvorvidt Landbruksdirektoratet har brutt anskaffelsesregelverket ved å vekte tildelingskriteriet "Miljø" med kun 15 %, i strid med kravet om minst 30 % vekting etter anskaffelsesforskriften § 7-9 (2). HT Gjerde Finnmark AS (klager) hevder at dette er et ulovlig tildelingskriterium. KOFA konkluderer med at Landbruksdirektoratet har brutt begrunnelsesplikten, men at feilen ikke medfører avlysningsplikt.


Rettslig rammeverk

  • Anskaffelsesforskriften § 7-9 (2): Pålegger oppdragsgiver å vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 % når tildelingskriteriene vektes.

  • Anskaffelsesforskriften § 7-9 (4): Tillater unntak fra kravet om 30 % vekting dersom det er "klart" at klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen gir en bedre klima- og miljøeffekt, og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene.


Problemstilling

Har Landbruksdirektoratet brutt anskaffelsesforskriften ved å vekte miljøkriteriet med mindre enn 30 %, uten å oppfylle vilkårene for unntaket i § 7-9 (4)?


Analyse

  1. Vekting av miljøkriteriet

    • Hovedregelen: Miljøkriteriet skal vektes med minst 30 % når tildelingskriteriene vektes (§ 7-9 (2)).

    • Faktum: Landbruksdirektoratet vektet miljøkriteriet med 15 %, noe som i utgangspunktet er i strid med hovedregelen.

  2. Anvendelse av unntaket i § 7-9 (4)

    • Krav til "klart" bedre klima- og miljøeffekt:

      • Minstekravene: Krav om frakt av materiell med helikopter for å beskytte sårbar arktisk natur og spesifikke krav til avfallshåndtering.

      • Vurdering: KOFA finner at disse kravene samlet sett gir en bedre klima- og miljøeffekt enn en høyere vekting av miljøkriteriet.

    • Begrunnelsesplikten:

      • Krav: Begrunnelsen for å benytte unntaket må fremgå av anskaffelsesdokumentene.

      • Faktum: Landbruksdirektoratet hadde ikke gitt en slik begrunnelse i konkurransegrunnlaget eller andre anskaffelsesdokumenter.

      • Vurdering: Manglende begrunnelse utgjør et brudd på begrunnelsesplikten i § 7-9 (4).

  3. Konsekvensene av bruddet

    • Påvirkning på konkurransen:

      • KOFA vurderer at feilen ikke har påvirket utfallet av konkurransen eller deltakerinteressen.

    • Avlysningsplikt:

      • Rettspraksis: Plikt til å avlyse oppstår kun hvis feilen har påvirket konkurransen.

      • Konklusjon: Bruddet på begrunnelsesplikten medfører ikke avlysningsplikt.


Konklusjon

Landbruksdirektoratet har brutt anskaffelsesregelverket ved ikke å begrunne bruken av unntaket i anskaffelsesforskriften § 7-9 (4) i anskaffelsesdokumentene. Feilen består i manglende oppfyllelse av begrunnelsesplikten. Dette bruddet medfører imidlertid ikke plikt til å avlyse konkurransen, da feilen ikke har påvirket konkurransens utfall eller deltakerinteressen.


Kommentar

Saken understreker viktigheten av at oppdragsgivere følger de formelle kravene i anskaffelsesregelverket, spesielt når de benytter unntaksbestemmelser. Selv om Landbruksdirektoratet hadde saklige grunner for å vekte miljøkriteriet lavere og stilte strenge miljøkrav i kravspesifikasjonen, er det avgjørende at slike valg begrunnes eksplisitt i anskaffelsesdokumentene.


Anbefalinger

  • For oppdragsgivere:

    • Sørg for at enhver anvendelse av unntak fra hovedregelen i anskaffelsesforskriften § 7-9 (2) er grundig begrunnet i anskaffelsesdokumentene.

    • Vurder nøye om minstekrav faktisk gir en klart bedre klima- og miljøeffekt enn vekting av miljøkriteriet.

  • For leverandører:

    • Vær oppmerksom på oppdragsgivers begrunnelser i anskaffelsesdokumentene og påpek eventuelle mangler før tilbudsfristen utløper.

Comentários


bottom of page