Innledning
I sak 2024/639 har Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vurdert hvorvidt Landbruksdirektoratet har brutt anskaffelsesregelverket ved å vekte tildelingskriteriet "Miljø" med kun 15 %, i strid med kravet om minst 30 % vekting etter anskaffelsesforskriften § 7-9 (2). HT Gjerde Finnmark AS (klager) hevder at dette er et ulovlig tildelingskriterium. KOFA konkluderer med at Landbruksdirektoratet har brutt begrunnelsesplikten, men at feilen ikke medfører avlysningsplikt.
Rettslig rammeverk
Anskaffelsesforskriften § 7-9 (2): Pålegger oppdragsgiver å vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 % når tildelingskriteriene vektes.
Anskaffelsesforskriften § 7-9 (4): Tillater unntak fra kravet om 30 % vekting dersom det er "klart" at klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen gir en bedre klima- og miljøeffekt, og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene.
Problemstilling
Har Landbruksdirektoratet brutt anskaffelsesforskriften ved å vekte miljøkriteriet med mindre enn 30 %, uten å oppfylle vilkårene for unntaket i § 7-9 (4)?
Analyse
Vekting av miljøkriteriet
Hovedregelen: Miljøkriteriet skal vektes med minst 30 % når tildelingskriteriene vektes (§ 7-9 (2)).
Faktum: Landbruksdirektoratet vektet miljøkriteriet med 15 %, noe som i utgangspunktet er i strid med hovedregelen.
Anvendelse av unntaket i § 7-9 (4)
Krav til "klart" bedre klima- og miljøeffekt:
Minstekravene: Krav om frakt av materiell med helikopter for å beskytte sårbar arktisk natur og spesifikke krav til avfallshåndtering.
Vurdering: KOFA finner at disse kravene samlet sett gir en bedre klima- og miljøeffekt enn en høyere vekting av miljøkriteriet.
Begrunnelsesplikten:
Krav: Begrunnelsen for å benytte unntaket må fremgå av anskaffelsesdokumentene.
Faktum: Landbruksdirektoratet hadde ikke gitt en slik begrunnelse i konkurransegrunnlaget eller andre anskaffelsesdokumenter.
Vurdering: Manglende begrunnelse utgjør et brudd på begrunnelsesplikten i § 7-9 (4).
Konsekvensene av bruddet
Påvirkning på konkurransen:
KOFA vurderer at feilen ikke har påvirket utfallet av konkurransen eller deltakerinteressen.
Avlysningsplikt:
Rettspraksis: Plikt til å avlyse oppstår kun hvis feilen har påvirket konkurransen.
Konklusjon: Bruddet på begrunnelsesplikten medfører ikke avlysningsplikt.
Konklusjon
Landbruksdirektoratet har brutt anskaffelsesregelverket ved ikke å begrunne bruken av unntaket i anskaffelsesforskriften § 7-9 (4) i anskaffelsesdokumentene. Feilen består i manglende oppfyllelse av begrunnelsesplikten. Dette bruddet medfører imidlertid ikke plikt til å avlyse konkurransen, da feilen ikke har påvirket konkurransens utfall eller deltakerinteressen.
Kommentar
Saken understreker viktigheten av at oppdragsgivere følger de formelle kravene i anskaffelsesregelverket, spesielt når de benytter unntaksbestemmelser. Selv om Landbruksdirektoratet hadde saklige grunner for å vekte miljøkriteriet lavere og stilte strenge miljøkrav i kravspesifikasjonen, er det avgjørende at slike valg begrunnes eksplisitt i anskaffelsesdokumentene.
Anbefalinger
For oppdragsgivere:
Sørg for at enhver anvendelse av unntak fra hovedregelen i anskaffelsesforskriften § 7-9 (2) er grundig begrunnet i anskaffelsesdokumentene.
Vurder nøye om minstekrav faktisk gir en klart bedre klima- og miljøeffekt enn vekting av miljøkriteriet.
For leverandører:
Vær oppmerksom på oppdragsgivers begrunnelser i anskaffelsesdokumentene og påpek eventuelle mangler før tilbudsfristen utløper.
Comentários