Miljø kan noen ganger vektes mindre enn 30 % som tildelingskriterium...
- Robert Myhre
- Mar 13
- 2 min read

Hvordan kunne Kirkelig fellesråd slippe unna med bare 10 prosent miljøvekt?»
KOFA avgjør: Fleksibilitet ved enklere anskaffelser gir overraskende resultater. Se hva dette betyr for deg!
I saken mellom NASTA AS og Kirkelig fellesråd i Trondheim (sak 2024/1935) behandlet Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) spørsmålet om hvorvidt Kirkelig fellesråd hadde brutt regelverket ved å ikke vekte miljøkriteriet med minimum 30 prosent under evalueringen av tilbudene i en anskaffelse av gravemaskin.
Bakgrunnen for klagen var at Kirkelig fellesråd først hadde angitt tildelingskriteriene i prioritert rekkefølge (uten vekting), der miljø var tredjeprioritet. Under evalueringen ble imidlertid kriteriene likevel vektet slik at miljø fikk en vekt på kun 10 prosent, mens pris fikk 70 prosent og kvalitet 20 prosent.
Klager anførte at miljøhensyn skulle vært vektet med minst 30 prosent, i henhold til anskaffelsesforskriftens § 7-9 (2), og at klager ville ha vunnet konkurransen med slik vekting.
Klagenemnda tok utgangspunkt i forskriftens § 7-9 som angir at oppdragsgiver «skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent». Samtidig fremgår det av tredje ledd at dersom tildelingskriteriene kun angis i prioritert rekkefølge (uten konkret vekting), «bør klima- og miljøhensyn være blant de tre høyest prioriterte».
I denne saken hadde Kirkelig fellesråd oppfylt kravet om at miljøhensyn skulle være blant de tre høyest prioriterte, ettersom kriteriene først var angitt i prioritert rekkefølge. KOFA viste til forarbeidene til forskriften og tidligere praksis, hvor det fremgår at det ikke stilles et krav om 30 prosent vekting dersom anskaffelsen gjennomføres etter forskriftens del I, og oppdragsgiver kun har angitt kriteriene i prioritert rekkefølge ved kunngjøring.
Nemnda konkluderte dermed med at Kirkelig fellesråd ikke hadde brutt anskaffelsesforskriften ved å vekte miljøkriteriet med 10 prosent i ettertid, siden det ikke var påkrevd å følge regelen om minimum 30 prosent vekting i en del I-anskaffelse der kriteriene opprinnelig var oppgitt i prioritert rekkefølge uten eksplisitt vekting.
Konklusjonen understreker at forskriftens bestemmelse om 30 prosent minimumsvekt av miljøhensyn ikke gjelder i alle tilfeller, særlig ikke for del I-anskaffelser der vekting ikke opprinnelig er angitt. Dette gir offentlige oppdragsgivere større fleksibilitet ved evaluering av tilbud i enklere anskaffelser under terskelverdiene.