Når er forsinkelser lov i offentlige kontrakter?
- Robert Myhre
- Apr 29
- 3 min read

To viktige avgjørelser forklart enkelt
I dette nyhetsbrevet skal vi se nærmere på to viktige avgjørelser som handler om hva som skjer når leveranser i offentlige kontrakter blir forsinket.
EU-dommen: Strenge krav til håndtering av forsinkelser
I desember 2023 avgjorde EU-domstolen en sak (C-441/22 og C-443/22) som gjaldt to kommuner i Bulgaria. Kommunene hadde fått EU-støtte til byggeprosjekter, men arbeidet ble ikke ferdig innen fristen som var satt i kontrakten.
Hva skjedde?
Kommunene hadde satt en klar tidsfrist for når byggearbeidene skulle være ferdige
Entreprenørene ble forsinket
Kommunene godtok forsinkelsene uten å kreve dagbøter
Ingen lagde en formell endringsavtale om å forlenge fristen
Hva sa domstolen?
Du trenger ikke en formell underskrevet endringsavtale for å ha endret en kontrakt
En vesentlig endring kan påvises gjennom "andre skriftlige elementer" som viser at partene var enige om å endre kontrakten. Dette kan være e-poster, møtereferater eller annen dokumentasjon.
Vanlig dårlig vær og kjente regler er ikke "uforutsigbare"
Entreprenørene skyldte på dårlig vær og et forbud mot byggearbeid i turistsesongen. Men domstolen sa at dette var ting som alle visste om på forhånd og som burde vært tatt hensyn til.
Stilltiende aksept av forsinkelser kan være en ulovlig endring
Når kommunene ikke gjorde noe med forsinkelsene, hadde de i praksis endret kontraktene på en ulovlig måte.
Resultatet ble at kommunene måtte betale tilbake 25% av EU-støtten de hadde fått.
KOFA-saken: Mer fleksibel tilnærming
I oktober 2023 avgjorde Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) en sak (2023/230) som handlet om Avinor, som hadde kjøpt autonome brøytekjøretøy (selvkjørende snøbrøytere) til Oslo lufthavn.
Hva skjedde?
Avinor kjøpte 12 autonome brøytekjøretøy som skulle leveres til vintersesongen 2021/2022
Leveransen ble kraftig forsinket på grunn av problemer med å skaffe deler under Covid-19-pandemien
Avinor hadde ukentlige møter med leverandøren og fulgte opp forsinkelsene
Avinor ga først utsettelse, men varslet senere krav om dagmulkt og holdt tilbake betaling
Hva sa KOFA?
Oppdragsgiver har et visst spillerom
KOFA mente at Avinor måtte ha et visst spillerom til å vurdere hvordan de ville håndtere forsinkelsene.
Covid-19 var en uforutsigbar omstendighet
KOFA aksepterte at pandemien var noe "fullstendig utenfor kontroll og som ingen kunne ha sett komme".
Avinor fulgte aktivt opp
Det var viktig at Avinor hadde ukentlige møter, sendte brev og varslet om mulige sanksjoner.
Det økonomiske oppgjøret var ikke avsluttet
Avinor hadde fortsatt mulighet til å kreve erstatning eller dagbøter før det endelige oppgjøret.
KOFA kom fram til at Avinor ikke hadde gjort noe ulovlig.
Hvordan passer disse avgjørelsene sammen?
Det kan virke som om EU-domstolen og KOFA er uenige, men egentlig handler det om forskjeller i sakene:
Aktiv vs. passiv oppfølging
I EU-saken: Kommunene godtok stilltiende forsinkelsene uten å gjøre noe
I KOFA-saken: Avinor hadde ukentlige møter, sendte brev og holdt tilbake betaling
Forutsigbare vs. uforutsigbare årsaker
I EU-saken: Forsinkelsene skyldtes normalt vær og kjente regler
I KOFA-saken: Forsinkelsene skyldtes en global pandemi som ingen hadde forutsett
Avsluttet vs. pågående økonomisk oppgjør
I EU-saken: Kommunene hadde avsluttet oppgjøret uten sanksjoner
I KOFA-saken: Avinor hadde fortsatt mulighet til å kreve erstatning
Hva betyr dette i praksis?
Hvis vi ser disse avgjørelsene i sammenheng, får vi disse reglene for offentlige kontrakter:
Følg aktivt opp forsinkelser Du må ikke bare stilltiende godta forsinkelser. Du må ha møter, sende brev og dokumentere hva som skjer.
Vurder årsaken til forsinkelsen Forsinkelser som skyldes uforutsigbare hendelser (som en pandemi) kan behandles mer fleksibelt enn forsinkelser som skyldes normalt vær eller kjente regler.
Behold muligheten til å bruke sanksjoner Selv om du gir leverandøren mer tid, bør du beholde muligheten til å kreve erstatning eller dagbøter i det endelige oppgjøret.
Sørg for skriftlig dokumentasjon All kommunikasjon om forsinkelser bør dokumenteres skriftlig, selv om du ikke lager en formell endringsavtale