Det gis her en enkel oppsummering av når man kan normalisere tilbudene, basert på praksis fra domstolene og KOFA.
1. Plikt til normalisering:
Når spesifisert i konkurransegrunnlaget: Dersom konkurransegrunnlaget angir at en bestemt normaliseringsmetode skal benyttes, er oppdragsgiver forpliktet til å følge denne. Avvik kan medføre ugyldighet av tildelingsbeslutningen.
Når nødvendig for for å opprettholde vektingen av tildelingskriteriene : Selv uten spesifikasjon i konkurransegrunnlaget kan prinsippene om likebehandling og forutberegnelighet medføre en implisitt plikt til å normalisere, spesielt dersom manglende normalisering medfører en endring av vektingen av tilbudene (slik den ble angitt i konkurransedokumentene).
2. Opplysningsplikt om normalisering i konkurransegrunnlaget:
Det er ingen generell plikt til å informere om bruk av normalisering i konkurransegrunnlaget.
For å sikre transparens og redusere risikoen for tvister, anbefales det likevel å opplyse om eventuell bruk av normalisering.
3. Valg mellom relativ og absolutt normalisering før tilbudsåpning:
Valget mellom relativ og absolutt normalisering må tas før tilbudsåpning for å sikre objektiv evaluering.
Manglende valg kan anses som brudd på prinsippet om forutberegnelighet.
4. Konsekvenser ved brudd på reglene:
Manglende opplysning i konkurransegrunnlaget kan medføre at normalisering er forbudt, eller at normalisering er påbudt - avhengig av om normalisering eller ikke-normalisering endrer vektingen av tildelingskriteriene.
Manglende fastsettelse av normaliseringsmetode før tilbudsåpning kan medføre plikt til å avlyse konkurransen.
Avvik fra spesifisert metode kan medføre krav om ny evaluering.
Comments