Ny KOFA-praksis: Oppdragsgiver må stole på leverandørenes miljøbeskrivelser
- Robert Myhre
- Mar 9
- 3 min read

Er det nok å beskrive miljøsertifiseringer for å få uttelling i anbudskonkurranser? KOFA mener ja – vi ser på argumentene for og imot.
Faktum kort fortalt:
I KOFA-sak 2024/1756 ble tildelingskriteriet «Klima og miljø» vurdert. Leverandørene skulle beskrive sine miljøsertifiseringer og øvrige tiltak for å redusere klima- og miljøbelastningen ved oppdraget. KOFA konkluderte med at leverandørenes egne beskrivelser var tilstrekkelig dokumentasjon, og at oppdragsgiver kunne stole på opplysningene i tilbudene uten krav om ytterligere bevis.
Formålet med tildelingskriteriet:
Hensikten med miljøkriteriet var å belønne leverandører som både hadde miljøsertifiseringer og som aktivt ville iverksette tiltak for å redusere miljøbelastningen. KOFA fremhevet at ved å kreve en beskrivelse av sertifiseringer og tiltak, fikk oppdragsgiver innsikt i hvordan disse var relevante for oppdraget. Samtidig understreket nemnda at det ikke var et krav om å dokumentere tiltakene utover beskrivelsen som ble gitt i tilbudet.
Forskjellen mellom del II og del III
I del II (§ 8-11 (3)) kan oppdragsgiver bruke det samme vurderingstemaet både som kvalifikasjonskrav og tildelingskriterium, så lenge vurderingstemaet har tilknytning til leveransen.
I del III (§ 16-6 (5)) kan dokumentasjon som brukes i evalueringen av kvalifikasjonskrav også brukes i evalueringen av tildelingskriteriene, men kun dersom vurderingstemaet er et annet.
Hva betyr dette for miljøkriterier?
I begge regelsett kan miljøledelsessystemer (som ISO 14001 eller Miljøfyrtårn) settes opp som kvalifikasjonskrav. Men når det gjelder tildelingskriterier, er tilnærmingen forskjellig:
Del II tillater at oppdragsgiver vurderer det samme forholdet både som kvalifikasjonskrav og tildelingskriterium, så lenge det har tilknytning til leveransen.
Del III stiller strengere krav: Oppdragsgiver kan ikke bruke nøyaktig samme vurderingstema i begge vurderinger. Hvis miljøledelsessystemer er brukt som kvalifikasjonskrav, kan de ikke direkte inngå som en del av tildelingskriteriet med samme vurderingstema – det må være en annen vurdering (for eksempel spesifikke miljøtiltak knyttet til oppdraget).
Betydning for KOFA-avgjørelsen i sak 2024/1756
KOFA mente at det var tilstrekkelig at leverandører beskrev sine miljøsertifiseringer og øvrige miljøtiltak for å oppfylle tildelingskriteriet.
Spørsmålet blir da om miljøsertifiseringer burde vært kvalifikasjonskrav i stedet for tildelingskriterium, eller om det burde vært en tydeligere avgrensning av hvordan de ble vurdert.
Hvis konkurransen hadde fulgt del III-reglene, ville det vært nødvendig å skille klarere mellom en vurdering av sertifiseringens eksistens (som kvalifikasjonskrav) og en vurdering av hvordan sertifiseringen faktisk ble brukt for å redusere klima- og miljøbelastningen i det konkrete oppdraget (som tildelingskriterium).
Mulige innvendinger mot KOFA-avgjørelsen
Mangel på etterprøvbarhet: Fordi leverandørene kun skulle beskrive sine miljøtiltak uten krav om dokumentasjon, kan det argumenteres for at tildelingskriteriet ble for skjønnsmessig og vanskelig å etterprøve.
Brudd på prinsippet i del III: Hadde dette vært en del III-anskaffelse, ville det vært problematisk å bruke miljøsertifisering både som kvalifikasjonskrav og tildelingskriterium med samme vurderingstema.
Mulig omgåelse av kravet til kvalifikasjoner: Dersom miljøledelse er viktig for oppdraget, kan det hevdes at dette burde vært et kvalifikasjonskrav fremfor et tildelingskriterium, for å sikre at alle leverandører oppfyller et minimumsnivå.
Hva bør oppdragsgivere gjøre fremover?
Hvis de ønsker å bruke miljøsertifisering som tildelingskriterium, bør de tydelig skille mellom eksistensen av sertifiseringen og hvordan den påvirker leveransen.
De bør vurdere om miljøsertifisering heller bør være et kvalifikasjonskrav, slik at tildelingskriteriet kan fokusere mer på konkrete miljøtiltak knyttet til oppdraget.
De bør spesifisere hvilke beskrivelser som gir høyere score, og vurdere å kreve en form for dokumentasjon for å styrke etterprøvbarheten.
Denne forskjellen mellom del II og del III viser at det er viktig å tenke strategisk rundt hvordan miljøhensyn inkluderes i konkurranser for å sikre både rettferdig evaluering og juridisk holdbarhet.