top of page

Stopp for snevre spesifikasjoner: Hva betyr dommen for din anskaffelse?


En helt fersk EU-dom (C-424/03) setter nye føringer for «tekniske spesifikasjoner» og klargjør hva som må til for å holde dørene åpne for alternative løsninger.


Faktum i korte trekk


  1. Partene: DYKA Plastics NV (produsent av plastrør) saksøkte Fluvius System Operator CV (offentlig aktør i Belgia, ansvarlig for blant annet avløpssystemer).


  2. Stridens kjerne: Fluvius la ut anbud på kloakkarbeider der de krevde bruk av rør i steintøy til spillvann og betongrør til overvann. DYKA mente at dette effektivt utelukket plastrør – og dermed også DYKA – fra å delta.


  3. DYKAs påstand: Å kun tillate rør av bestemte materialer begrenser konkurransen og bryter med direktiv 2014/24/EU, særlig reglene om tekniske spesifikasjoner (artikkel 42).


Domstolens hovedvurderinger


  • Uttømmende liste over metoder for å utforme tekniske spesifikasjonerDomstolen slår fast at artikkel 42(3) i direktiv 2014/24/EU lister opp alle mulige måter man kan formulere tekniske spesifikasjoner på (f.eks. funksjonskrav eller henvisning til standarder). Listen er uttømmende med mindre nasjonal lovgivning (i tråd med EU-retten) eller artikkel 42(4) åpner for noe annet.


  • Forbud mot å henvise til bestemte typer, merker eller opprinnelseArtikkel 42(4) forbyr at anbudsdokumenter spesifikt krever et visst varemerke, fabrikkmerke, opprinnelse eller produksjonsmetode, fordi dette kan favorisere eller ekskludere enkelte leverandører. Dersom man unntaksvis må bruke en slik henvisning, skal kravene ledsages av «eller tilsvarende».

    • Domstolen slo fast at krav om «stentøysrør» og «betongrør» uten noen «eller tilsvarende»-formulering, i prinsippet er en henvisning som kan utelukke konkurrerende materialer (for eksempel plastrør).


  • Når er henvisning uten «eller tilsvarende» likevel lov?Domstolen åpner for unntak dersom kontraktens formål/egenart gjør det «ufravikelig» å bruke akkurat det materialet eller den produksjonsmetoden. Da er det ikke nødvendig å legge til «eller tilsvarende» – men det forutsetter at bruk av andre materialer faktisk er umulig for å oppnå formålet med kontrakten.


  • Konsekvens ved overtredelseDersom de tekniske spesifikasjonene er i strid med artikkel 42(3)-(4) og ekskluderer enkelte tilbydere, vil man nødvendigvis også krenke forbudet i artikkel 42(2) og artikkel 18(1) om diskriminering og ubegrunnet konkurransebegrensning.


Praktiske konsekvenser for innkjøpere


  • Unngå (for) spesifikke krav: Anbudsdokumenter bør formuleres nøytralt og basert på funksjonelle krav der det er mulig. Hvis man vil angi visse spesifikke standarder/materialer, må man som hovedregel supplere med «eller tilsvarende».


  • Vurder kontraktens formål: I tilfeller der en bestemt løsning er helt nødvendig (for eksempel av hensyn til estetikk, kompatibilitet, teknisk ytelse eller bærekraftskrav), bør man ha et klart bevis for at bare ett materiale/løsning kan fungere.



  • Dokumentér behovet: Offentlige oppdragsgivere må kunne vise hvorfor de valgte én spesifikk løsning. Uten en solid begrunnelse risikerer man klager for konkurransevridning.


  • Fremmer innovasjon: Den strenge tolkningen av tekniske spesifikasjoner gjør at leverandører som tilbyr nye eller alternative løsninger, kan delta. Dette kan stimulere til mer innovative og kanskje mer bærekraftige løsninger.


Oppsummert

Domstolen understreker nødvendigheten av å utforme tekniske krav på en måte som sikrer størst mulig konkurranse og innovasjon. Direkte henvisning til visse typer eller materialer er kun tillatt dersom det er helt nødvendig for kontraktens formål, eller hvis man legger til «eller tilsvarende» for å åpne for likeverdige alternativer. Dette prinsippet er viktig for alle offentlige anskaffelser i EU/EØS-området og bidrar til å sikre reell konkurranse.

Comments


bottom of page