top of page

Tjenestekonsesjoner under lupen: Nye grenser for endringer og behovet for ny konkurranse




I en ny sak fra EU-domstolen, C-683/22, ser man nærmere på mulighetene for å endre inngåtte tjenestekonsesjonskontrakter.


Hva er en konsesjon?En konsesjon er en type avtale der det offentlige lar en privat aktør utføre, utvikle eller utnytte en offentlig oppgave eller ressurs på visse vilkår, typisk over lang tid. Forskjellen fra en vanlig offentlig kontrakt er at konsesjonæren ofte bærer hoveddelen av den økonomiske risikoen og henter inntekter direkte fra brukerne. Det offentlige betaler gjerne lite eller ingenting direkte.


Eksempler på konsesjoner:

  • Bomveier eller motorveier: Et selskap får lov til å bygge og drifte veien mot at de tar inn bompenger fra bilistene.

  • Kollektivtransport: En operatør kan få konsesjon til å drive bussruter og tjener da penger på billettinntekter – risikoen for antall passasjerer er deres.

  • Avfallshåndtering: En privat aktør kan få konsesjon til å drifte en gjenvinningsstasjon, ta betalt direkte fra kunder, og dermed selv håndtere markedsrisikoen.


Dommen om endringer i en konsesjonNylig har EU-domstolen klargjort at man ikke kan endre en konsesjon på en måte som vesentlig endrer dens «karakter», uten å gå ut på nytt anbud. Dette innebærer:

  • Vesentlige endringer (for eksempel nye og uforutsette krav som endrer den økonomiske balansen, eller et helt annet omfang enn opprinnelig) krever at oppdragsgiveren utlyser konkurransen på nytt, slik at alle interesserte aktører får muligheten til å delta.

  • Mindre, forutsatte eller ubetydelige endringer kan gjøres uten ny konkurranse. Er endringene for eksempel klart beskrevet i den opprinnelige avtalen, eller er svært små i verdi, kan man justere kontrakten direkte med eksisterende leverandør.


Det viktige poenget er å unngå «hemmelig» omforhandling av store endringer som kunne ha tiltrukket nye tilbydere. Er endringen så stor at det i realiteten er en ny avtale, skal det være like muligheter for andre aktører.


Det samme gjelder vanlige kontrakterDisse prinsippene er ikke unike for konsesjoner. I vanlige offentlige kontrakter (for eksempel kjøp av varer eller bygg- og anleggsarbeider) er reglene tilsvarende. Direktiv 2014/24/EU om offentlige anskaffelser sier også at vesentlige endringer i en eksisterende kontrakt krever ny utlysing.


Med andre ord: Enten vi snakker om en konsesjonskontrakt for en motorvei eller en vanlig innkjøpsavtale om skolebøker, er hovedregelen den samme: Store endringer som grunnleggende endrer avtalen, må behandles som en ny konkurranse. Mindre justeringer kan gjøres internt uten at hele konkurransen må tas på nytt.

Comments


bottom of page