I sak C-532/20 vurderte EU-domstolen når klagefristen (karensperioden) kan starte å løpe. Dette gir viktig lærdom om viktigheten av å gi god nok begrunnelse for valg av tilbud.
Når begynner fristen å løpe?
Etter regelverket starter klagefristen (typisk 10 eller 15 dager) først når leverandøren har mottatt en tildelingsbeslutning med «tilstrekkelig begrunnelse». For at fristen skal begynne å løpe, må det fremgå klart hvorfor den konkurrerende tilbyderen ble godtatt eller forkastet.
Hvis begrunnelsen er mangelfull: Da begynner ikke fristen reelt å løpe for dette forholdet. Tilbyderen kan klage på feil i kvalifisering eller evaluering når de faktisk – eller rettslig sett burde – har fått innsyn og oversikt over mulige lovbrudd.
Hva skjer hvis begrunnelsen ikke er god nok?
Usikker friststart: Ingen vet helt sikkert når klagefristen formelt begynner, fordi klager kan hevde at de først senere fikk vite om feilene.
Risiko for sene klager: Et kontrakttildelingsvedtak kan plutselig angripes, selv etter at innkjøper trodde fristen var utløpt. Det kan føre til suspensjon av kontrakten eller til at prosessen må tas om igjen.
Forsinket signering: Innkjøper vil kanskje vente ekstra lenge før signering, av frykt for at klagefristen egentlig ikke har startet eller ikke har utløpt.
Eksempel på konsekvens
En innkjøper gir kort tildelingsbrev: «Dere vant, konkurrenten tapte. Gratulerer!»
Konkurrenten (eller vinneren selv) mangler opplysninger om hvorfor konkurrenten var kvalifisert eller ikke.
Flere uker senere får man innsyn i evalueringsdokumenter, og oppdager alvorlige feil. Da kan klage fremsettes – ofte med varierende tolkning av friststart. Resultatet kan bli full omkamp.
Anbefaling for innkjøpere
Gi fyldig begrunnelse (helst samtidig til alle tilbydere): Begrunnelsen må gjøre rede for hvorfor hver enkelt tilbyder ble kvalifisert/avvist og hvorfor vinneren ble valgt.
Dokumenter prosessen: Gode notater og evalueringsrapporter gjør at tidspunktet for “tilstrekkelig begrunnelse” er tydelig. Dermed blir klagefrister mer forutsigbare.
Redusér risiko: Jo bedre (og raskere) du informerer, desto mindre blir faren for sene klager og forsinket kontraktsignering.
Oppsummert:Klagefristen starter når det foreligger tilstrekkelig begrunnelse. Mangelfull begrunnelse gjør fristen uklar og kan føre til sene klager, annullering eller re-evaluering av konkurransen. For å sikre effektivitet og rettssikkerhet bør innkjøpere være grundige og dele all relevant informasjon tidlig.
Husk vårt Basiskurs (fysisk og digital) 6. januar: https://www.foa.no/events/basiskurs-28
Comments