

Frykter at utforming av offentlige kontrakter skviser de små ut av anleggsmarkedet
Mindre entreprenør-bedrifter er alvorlig bekymret for om det er plass for dem i anleggsmarkedet. Det er for store kontrakter for dem, og utformingen av kontraktene på DOFFIN er slik at den skivser de mindre, fremgår det av en medlemsundersøkelse i regi av Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). Antallet tilbydere på Statens vegvesens kontrakter i første halvår i år har for øvrig ikke vært lavere siden 2014. MEF offentliggjorde nylig rapporten «Utvikling og marked» som inneholder


Lanserer pilotprosjekt med ny kontraktsform i E6-konkurranse
Når Nye Veier i disse dager – etter planen - kunngjør konkurransen om entreprisen for sitt første E6-prosjekt sør for Trondheim, møter entreprenører og leverandører en helt ny kontraktsform. Den kalles IPL, integrert prosjektleveranse. Nye Veier er først utei anleggsbransjen i Norge med å prøve denne kontraktsformen. Det dreier seg om et pilotprosjekt. Kontraktsformen innføres på E6-strekningen Kvål–Melhus sentrum, med planlagt byggestart høsten 2019. Dette er første prosjekt
Ny innkjøpsmetode sikret sju måneder tidligere E6-åpning
Den nye E6-strekningen skulle etter planen åpnes sommeren 2021, men Nye Veier og Veidekke har inngått kontrakt som gjør at veien kan åpnes allerede i før jul 2021. Prosessen frem til kontraktinngåelse er gjort etter metoden BVP (Best Value Procurement). Nye Veier leder an i feltet av pilotvirksomheter innen bygg og anlegg som nå tester ut denne nye metoden. Allerede før jul i 2020 får bilistene kjøre i 110 km/t på ny firefelts E6-motorvei fra Kolomoen til Moelv i Hedmark. Det